EN BLOGG OM HANDARBETEN, RESOR OCH FÅR

fredag 11 december 2009

ALLT PÅ EN GÅNG

Ingenting blir färdigt. Jag tvättar ull, färgar, kardar, spinner, nålfiltar, stickar sockor (nerifrån o upp)
läser mönstren om tvåändstickning och beundrar mina nya stickor. Allt på en gång.
Fint flätmönster ur italienska boken är det på sockorna men det är ingen som ser, bara jag.
De ny stickorna är 1,25 mm och strumpstickor. Man kan tänka sig vilka häftiga sockor det kan bli med flerfärgat mönster. Dem köpte jag på internet och Sätergläntan. Så även häftet med tvåändsstickning.
Den verkar lite bökig tvåändsstickningen men när man tar ett steg itaget brukar poletterna trilla ner.
I går var vi och åt julbord på Sundbyholms slott med arbetskamraterna. Äntligen har julstämningen infunnit sig. Det är så häftig miljö på slottet. Man avslutar matorgien med att gå ner i källarvalven till fika- och gottebordet. Där sitter man o stönar över att man inte orkar smaka allt det goda.
Ska jag räkna upp vad som fanns där? På gottebordet alltså. Ett helt rum fullt med sötsaker; gröt, marängswiss, chokladmousse, panacotta och....minst 30 sorters karameller och...
Idag på förmiddagen har vi tagit ledigt och ska till stallet och scanna tackor. Vi ska räkna lammen i magen på dem så de kan få mat efter behov. Jag menar, de som har många lamm i kistan ska få lite mer utrymme vid matbordet.

3 kommentarer:

tant Maria sa...

Vaaa? Har du beställt häfte med tvåändsstickning?! Vad roligt!
Ser man lammen i magen som när man gör ultraljud på människor som väntar barn?

Astrid sa...

Japp, huvud och revben kunde jag se. Han visade på skärmen. Häfte/bok med tydliga beskrivningar på hur man gör köpte jag från Sätergläntan.
Vi får ha en bokpool =)

Rosenvante sa...

Så spännande att få vara med om ultraljud på tackorna.
Förstår att det är mycket på gång men det kan väl vara lite härligt också.
Måste ha varit riktigt hälrigt att få gå och äta julbord på ett slott och det var inget dåligt gottebord de dukat upp. Hade vi varit där vet jag var jag skulle hämta upp min gubbe, en riktigt sockerpelle.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...