EN BLOGG OM HANDARBETEN, RESOR OCH FÅR

söndag 25 april 2010

Nostalgi

Gomorron.
Här är det söndagmorgon och jag har vaknat före sju. Inget att göra åt..
När min mamma gick bort ställde vi upp allt som inte blev sålt på auktion, kört till Röda korset eller tillvarataget på vår vind på jobbet. Ibland har jag tagit 10 min och gått igenom lite grann. Lite itaget för det är väldigt känslosamt.
Jag undrar om någon kommer ihåg konsumkvittona som skulle sparas och räknas?

Eller trådrullarna i trä? Dem trädde man upp på gummiband när tråden var slut. Jättefint (?)halsband till barnen.
Bibeln är från min mormors tid. Konfirmation 1905 står det i den. Över 100 år gammal alltså. På antikrundan sa de att det finns massor med såna biblar så den är bara värdefull för mig.

Garnet på bilden är inte gammalt. Det är precis nyspunnet. Ett övningsgarn inför allvaret. Jag ska ta mig an merinoullen från syfestivalen. Det krävs övning först så det inte blir pannkaka av alltihop.

6 kommentarer:

Mia stickar sa...

Visst minns jag konsumkvittona, man skulle riva lös nedersta delen om jag inte minns fel. Tyckte det var spännande men mamma handlade på ICA och där sparade man inga kvitton!

Rosenvante sa...

Ja, visst kommer jag ihåg de gamla kvittonen, burken och trådrullen. Tänk va man glömmer fort, ändå är det ju inte så länge sedan man satt där o buntade o räknade de där kvittonen. Vi som handlade på konsum hade ju hur många som helst, pust. Tur det går elektroniskt nu för tiden, (men tyvärr fungerar det ju inte alltid).

Sunna sa...

De där underbara trådrullarna fick vi måla i alla möjliga färger, sen spikade farfar små spik runt hålen och vips hade vi flickor en egen påtrulle som vi sen vävde band i alla möjliga färger i, kul att hitta det minnet igen Tack

tant Maria sa...

Nedersta lådan i mormors kök, där låg våra trådrullehalsband! Kommer du ihåg när Johan drog ut lådorna som en trappa och klättrade upp på köksbänken? =)

Anki sa...

Konsumkvitton javisst minns jag. Det var fest när man fick hjälpa mamma med dem. Slå in siffrorna på den gamla räknemaskinen och veva på den ... Trätrådrullar lekte man med och så gjorde man surrinstrument av björntråd och stora knappar. Det var tider det ...

Anna-Maria sa...

Jag är inte så gammal (född 1977) men minns att vi sparade kvitton från vår lokala ICA som faktiskt var kooperativt ägd! Alla kvitton låg i en tom glasburk i fläktskåpet och en gång om året räknades de samman för återbäring.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...