EN BLOGG OM HANDARBETEN, RESOR OCH FÅR

fredag 10 juni 2011

Nålfilta din egen nåldyna

Vill du också göra en hjärtenåldyna? Här visar jag med bilder hur jag gjort min.
Du behöver ull och filtnål (och passande knappnålar).
Jag använder ingen platta , håller bara ullen mellan tummen och pekfingret, du väljer själv.
Var försiktig, nålen är vass!!
Forma ullen till ett hjärta (eller den form du vill ha) x 3. På bilden syns ungefärliga proportioner. Ett platt hjärta ska det vara. (Glöm att färgen på hjärtana är olika) Nu filtas ull in från mitten uppifrån UTAN att filta i de gula hjärtana (för att storleken ska bli som tänkt)
Här formas mitten som en ros eller hjärtan som i den röda nåldynan.. Eller bara i avvikande färg (som man vill alltså)
Nu är det dags att filta de gula hjärtana runt kanten. Snett utifrån jobbar man runt hela hjärtat. Då får det den mjuka, runda formen. Om man vill filtar man på lite mer vit ull i skarven mellan (eller gul mitt i) hjärtana för mjukare form.
Till sist filtas en fot på underifrån. Prova så den står stadigt.
KLART! Roligt hela tiden :D

Ull och nålfiltning är som att forma modellera. Blir det inte som man tänkt sig så får man tänka om. Man kan klippa bort delar man är missnöjd med eller filta vidare och göra något annat.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...