EN BLOGG OM HANDARBETEN, RESOR OCH FÅR

måndag 2 februari 2015

Böcker med sockmönster

Jag har 4 favoritböcker som jag plockar fram när det är dags att sticka sockor.
Alla är skrivna på engelska men jag tycker inte att det bör vara något hinder för den som har stickat sockor efter svenska beskrivningar.
 
 
Den första, "Think outside the sox" är resultatet av en tävling i "The knitters Magazine"
Innehåller 60 vinnande designs. Roliga nya tekniker! Galet roliga sockor!
 
 
 Nästa två är skrivna av Cookie A.
Vackra mönster på sockorna, passar jättebra till finsockor.
Jag använder gärna vita/enfärgade garner till de här sockorna.
I "Sock innovation" börjar hon med att visa hur hon "bygger upp" mönstren/sockorna.
 
 
Den sista boken "More sensational knitted socks" är skriven
för den som vill pussla ihop sina sockmönster själv.
Enda nackdelen är att man får räkna om från inch till cm. (1inch=2,54cm)
Det finns tabeller för storlekar/stickfasthet/antal maskor att lägga upp.
Man väljer antal maskor i mönsterrapporter och får olika förslag på mönster med just det antalet maskor. Det går att sticka uppifrån och ner eller börja med tån och sticka uppåt.
Beskrivningar finns på olika varianter av hälar.
Mönster med flera färger finns och enfärgade.
Tabeller för barn/män/kvinnostorlekar.
Det låter som om boken är som en stor tung bibel.
Jag blev alldeles paff när den kom i brevlådan för det är en ganska tunn bok på 112 sidor!
Jag tyckte den såg fruktansvärt jobbig ur med alla tabeller. Blev lite besviken, faktiskt.
Men den blev en favoritbok!
När jag väl började sticka och valde en del i taget blev det suveränt.
 


2 kommentarer:

Elna sa...

De vita är ljuvliga!

Kramen

Mariette VandenMunckhof-Vedder sa...

Dearest Astrid,
Wow, you surprise me each and every time. Yes, I too struggle even after 32 years with those measurements in inches. Can't ever get the feeling for it and have to convert. With cooking from recipes it is the very same.
But I love your last two photos with socks especially! Those cream ones are absolutely stunning looking patterns. Love also the last photo; very nice patterns. You for sure will master anything!
Sending you hugs,
Mariette

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...