EN BLOGG OM HANDARBETEN, RESOR OCH FÅR

fredag 25 september 2009

ÄRMAR, RUNDSTICKA OCH MÖNSTER

Så här Maria (och kanske nån annan som ska sticka ärmar med rundsticka och inte har gjort det förut), det här är mitt sätt att göra´t, kanske nån har en annorlunda idé.
Man får dra lite i garnet (och i stickan), det hör till. I början, de första varven, måste man kolla så man inte vrider stickningen också.
Mönsterfärgerna blev två nystan för mig. Tog ändarna i början och slutet. Fick stanna upp en ggn och trä tillbaka nystanen. Jag hade 4 nystan totalt, i tre nyanser. Man kan ju också börja på strumpstickor och flytta över när mönstret är klart.
Ärmarna blir som sagt exakt lika. En fördel speciellt om man räknar om mönstret. Behövs inga noteringar. Jag provar efterhand och ökar där jag känner att det blir rätt för min arm. Det viktiga är att maskantalet stämmer med mönsterrapporterna vid oket sen.
En garnstump hänger på framsidan på den vänstra ärmen för att jag ska se att det är den jag börjat med (jag har inga stickmarkörer).
På lördag har vi firmafest. Börjar på em med grillning. Men på söndag, då är jag hemma...och stickberedd :D
OCH VI HAR KLARAT AV KONTROLLEN. YIPPIE! Kvalitetsmanualen var ok. Ja, hela mitt arbete var ok. Det enda var några anmärkningar på utrustningen, snart fixat.
Tårta blev det igår, men en riktig fest ska vi ha också!!

3 kommentarer:

tant Maria sa...

Man får gratulera!!!
Tack för förklaring! Jag tror att jag förstår.. på ett ungefär. Men det känns inte som att jag får nåt flyt i stickningen. Ska köra på några varv till men jag tror faktiskt att jag har den ena uppochner =)
Har du den kortaste "kabeln" på stickorna? Alltså det lila "snöret" eller vad ska man kalla den?

Astrid sa...

Ja...de långa kablarna är upptagna.
Jag skruvade loss och lät tröjan sitta kvar på den ena långa. Den andra kabeln hänger scarfen på. Egentligen är den nog lite för kort. Men det går =)

Rosenvante sa...

Smart.
Då får man gratulera till ett bra utfört arbete. Hoppas ni får trevligt i morgon.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...