EN BLOGG OM HANDARBETEN, RESOR OCH FÅR

lördag 31 oktober 2009

NHM #6 FÖRSTA VANTEN

Första vanten är nästan klar. Stickad i tunt ullgarn från Ullcentrum med stickor nr 2. Den är lite modifierad. Jag hoppar över bården som ska vara vid fingertopparna. Vantarna känns rätt långa ändå. Jag har flyttat tummen enl. förslag i beskrivningen också.

I boken finns en text i början som jag ska ta mig igenom. Flera sidor på engelska som jag vill ha tid på mig att läsa så jag förstår (utan att gissa).

Har iallafall insett att NHM står för "The Nordic Heritage
Museum" (Nordiskt kulturarv)
Museet finns i Seattle och visar historien om folk som kom dit från Norge, Sverige, Finland, Danmark och Island.

Nu ska jag försöka få till en andra vante exakt likadan.
Skulle vilja sticka ett till par sen med stickor 1,75 som det ska vara. Men var hittar man så fina stickor? Måste vara i metall eller plast tror jag och gärna korta. Den här vanten har jag haft korta strumpstickor i trä till och det har gått bra men 2 mm är de finaste jag har fått tag på.

6 kommentarer:

Rosenvante sa...

Så fin den blev. Jag har inte heller hittat nr 1,75. Men det borde finnas.

tant Maria sa...

Herrejösses vad snygga de blev!!!

Mia stickar sa...

Å så fina, tycker det ser ut som HMK-vantar (HMK betyder Hans Majestät Konungens)

EvaL8 sa...

Hej. Äldre stålstickor har jag köpt på loppis och hos Myrorna. Jag har köpt tunna stickor på Sätergläntan. Det svåraste är att hitta ett mått med tillräckligt små hål för att kolla storleken.

EvaL8 sa...

Igen, Garnkorgen har också tunna stickor och mycket snabba leveranser.

Liesbeth sa...

ooh, vad snygg!
jag önskade att jag kunde sticka som du...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...