EN BLOGG OM HANDARBETEN, RESOR OCH FÅR

lördag 3 juli 2010

Utflykt till Julita

Idag har vi besökt Julita och jordbrukets dag. Det ligger fint vid sjön Öljaren och är väl värt ett besök. Naturligtvis letade jag på det som intresserade mig mest: Godis. Ja, garngodis och oljegodis förstås. Mannen hittade munkar med socker.. Det här är i alla fall handspunnet ofärgat garn från värmlandsfår, 2 härvor, och en härva från pälsfår. Oljan är kallpressad rapsolja från Julita med smaksättning. Jättevackra flaskor, dessutom.

Vi tittade in i orangeriet och där fanns de här pelargonerna.
Det är Nordiska muséet som driver Julita Gård och där finns bl.a. den här genbanken med rabarber. Det finns massor med olika sorter, flikiga och bulliga blad och med olika färgnyanser. Häftigt!! Idag finns 123 olika äppelträdssorter på gården, varav museet garanterar 47 av dessa sorters fortlevnad.


Huvudbyggnaden:

Förr var folket kortare i rocken än idag.
Alla som har sitt ursprung i Eskilstuna har säkert nån vän eller släkting som har jobbat eller jobbar på VCE, tidigare Volvo BM eller Bolinder Munktell. På Julita finns ett traktormuseum som tilltalar de manliga besökarna. Mig också, det var så svalt och skönt därinne :D
Åååhh, kolla, sa mannen, en sån där hade farsan när jag var liten. Då satt jag i sadeln där. En självbindare är det. Påminner lite om en garnvinda tycker jag..

2 kommentarer:

Mia stickar sa...

Har faktiskt varit på Julita gård! Det var väldigt vackert och mycket intressant att titta på men då var det inte jordbrukets dag!

Rosenvante sa...

Dit skulle jag också vilja åka o se. Där finns ju nått för alla.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...