EN BLOGG OM HANDARBETEN, RESOR OCH FÅR

söndag 16 april 2017

Påsk i Madrid, Spanien

 Vi smet iväg på en minisemester igen.
Vi valde Madrid den här gången.
Besökte bl. a. Palacio de Cristal:
(Länk Wikipedia: Kristallpalatset)
 
 
 
(Hemma håller mannen på att montera vårt nya växthus på 10 kvadratmeter.
Han tycker inte att det är nödvändigt att bygga det större med mjukare former.
Jag tycker att det ser väldigt litet och fjuttigt ut !!)
 
 
På bilden här nedan syns en butik som fick oss att haja till.
Den ligger där den stora loppmarknaden är  på söndagar.
En av Europas största, läste jag.
Tyvärr missade vi marknaden, var i Madrid måndag till fredag.
Vi gick dit i alla fall för att se butikerna och husen i området.
 
 
På fem dagar (inräknat resdagarna) gick vi femtio km (5mil)
 
En dag åkte vi linbana (Teleferico).
De drog igång klockan tolv och då blev kön riktigt lång på en gång.
Det gick ganska fort ändå, vi hann aldrig bli irriterade eller tröttna på köandet.
 
 
Vy från linbanan:
 
När vi kom hem hade det snöat!
På Arlanda stod bilen med sommardäcken på.
Jag kämpade allt jag förmådde med att inte visa hur rädd jag var när vi åkte hem.
Vi lämnade ett +27-gradigt Madrid och kom hem till -2 gradigt Stockholm.
Ju närmare hem vi kom desto mer snö var det!
Suck!
Som vanligt gillar jag mat.
Här är det min "stekta grönsaker-tallrik"
Jag provade tapas, paella och pasta med pesto.
Maten är god i Madrid och runt centrum finns hur många restauranger som helst.
 
 
 Vi bodde på hotellet Innside Genova Madrid.
Ett trevligt hotell som hade ett mycket bra läge.
Vi kunde ta oss till fots till alla de platser vi planerat att besöka.
 
Glöm inte besöka Mercado de San Miguel om du åker till Madrid och är intresserad av mat.
Jag trodde vi skulle äta där men det var för mycket folk.
Det är en matmarknad som påminner om Hötorgshallen i Stockholm.
Massor med god mat!


1 kommentar:

Mariette VandenMunckhof-Vedder sa...

Dearest Astrid,
WOW, I would have loved to join you on this spectacular trip!
We've been to Spain and Portugal by bus in 19 days, from the Netherlands but you never have the personal freedom to explore things YOU like.
It was great but this must have been excellent for you on your mini vacation.
LOVE that Palacio de Cristal.
And the cable car ride must have been impressive as well.
Yeah, your green house is about the same size as ours. WAY too small, it gets so crowded every winter for placing pot plants inside. But what can we do about it?
Loved your food plate too.
Sending you hugs,
Mariette

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...