EN BLOGG OM HANDARBETEN, RESOR OCH FÅR

torsdag 9 september 2010

Amsterdam, Holland

Vi hann med en tur till Amsterdam också. Innan vi for iväg kollade jag på internet hur man bäst gör med bilen och kom fram till att det var att parkera den och ta metron in till stan.Runt stan finns en ringväg. Den åkte vi och letade efter avfarten till den nya stadion ArenA. Efter två varv utan att hitta svängde vi av mot Olympiastadion. Det var fel men vi stannade vid ett fik och fick en bra beskrivning av en vänlig taxiförare som satt där och åt.
Det var där utanför fiket den här killen stod och väntade. Han var ganska stor och brydde sig inte om mig och min kamera. Jag undrar vem han väntade på och vad det är för sort. En stork säger sonen, men jag ska nog forska i alla fall.

Vi tog i alla fall tunnelbanan in till Centralstationen. Enkelt och smidigt.
Så skulle vi leta på ett hotell tänkte vi. Det var då vi hamnade på GATAN. Först var det många små hotell sen kom pubarna och sist....sexklubbarna och gaycinema. Då gick luften ur oss och vi satte oss på en kanalbåt och åkte en guidad rundtur. 100 kanaler finns det (minst) och de ligger 1,5 meter under havsytan. Så mycket snappade jag upp iaf. Massor med husbåtar, jättefina med blommor och små trädgårdar, såg vi efter kanalkajerna.
Sen var vi bara trötta och tog tunnelbanan tillbaka till parkeringshuset vid ArenA och åkte vidare hemåt.
Slutsats: Holländare är mycket trevliga. De är alltid hjälpsamma och vänliga . Jag rekommenderar varmt en semestertripp till Holland. Varför inte Texel, den stora ön vid kusten. Dit kommer man med färja från Den Helder på fastlandet.

1 kommentar:

Rosenvante sa...

Oj, men hade ni inte hamnat på Gatan så kanske ni inte gjort den där turen med båten osv.
Skönt när de är hjälpsamma och inte sätter näsan i vädret och är trötta på turister.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...