EN BLOGG OM HANDARBETEN, RESOR OCH FÅR

tisdag 19 januari 2010

NORSK-SVENSKA HYBRIDVANTAR

Ett par Dala-Selbu vantar har jag stickat.
Har använt 2-trådigt ullgarn och stickor 2,5 mm. Nästa gång ska jag använda tunnare garn och finare stickor.De blev lite stora för mina händer.
Jag är inte så långfingrad. Varken i den ena eller andra bemärkelsen. Kan t.ex. inte spela piano och det måste ju bero på korta fingrar. Vill jag tro..

Det är en norsk duktig tjej som gjort mönstret. Man bockar och tackar för det !!

9 kommentarer:

knitnetty sa...

Oj, så fina! Fina färger och väldigt fina muddar.
Vet du...du blev faktiskt färdig före mig. Jag har några centimeter kvar på ena tummen ;o)

Skogsflickan sa...

Vantarna är jättevackra! Vilket garn och vilka stickor har du använt? Jag blev lite sugen på att göra sådana också och har rätt små händer.

Gillar din blogg :D

Mia stickar sa...

Superfina vantar! Du har nåt att hämta på min blogg!

Mia sa...

Superflotta vantar. Jag är gott känt med selbu vantar, men dessa med dalahästar var verkligen fina, lite svensk-norskt samarbete, så kul :)

Astrid sa...

All ära till den som gjort mönstret! Jag kunde inte sluta sticka på dem i helgen. Lite roligt är det att mina blev klara före hennes =)

Vad gäller garnet så rekommenderar jag att den som vill sticka vantarna läser i hennes blogg för där har hon skrivit om stickfasthet och förslag på garn.
Jag har använt 2-trådigt ullgarn från Morjärv. (100gr=300m) men som sagt, vantarna blev stora.
Länken till bloggen hittar du bredvid fotot.

Rosenvante sa...

De är jättefina. Gillad både ditt färgval och även hennes. Tack för länken, jag ska skriva ut och göra dem senare.

Sunna sa...

Åhh jag är stum av beundran

Unknown sa...

Oh, vilka ljuvliga "dalavantar", ska sticka ett par som sms vantar till ett syskonbarn.

Unknown sa...

Vad mycket fint du gör...och vantarna är ju helt underbara!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...